מילון מונחים

מונחון הצמיגים של ITIRE-
צמיגים הם אחד מאותם הדברים הנראים פשוטים, אולם ברגע שאתה מתחיל לקלף את השכבות אתה קולט שהם בעצם די מסובכים. בנסיון להסיר את המסתורין ולפשט את עולם הצמיגים, עם הטרמינולוגיה, הטכנולוגיה ו"דיבורי הפנצ'רמאכר" המבלבלים שלו, אנו מציגים את מונחון הצמיגים של ITIRE.


א


איזון
כוונון צמיגים וגלגלים כך שהם מסתובבים עם משקל המתחלק באופן שווה. צמיגאים משתמשים במשקולות אותן מצמידים לגלגלים כדי לתקן כל חוסר איזון.

אייטייר

דרך מתוחכמת ונוחה לרכוש צמיגי פרמיום בצורה חכמה,בטוחה ומאובטחת

איפה ?
יודעים הכול מהמדבקה המכילה מגוון רחב של מידע חשוב אודות צמיגי הרכב שלך, כולל המלצות יצרן הרכב בנוגע לגודל הצמיג, לחץ האוויר בצמיג, יכולת נשיאת עומס (מעמסה) ודירוג מהירות. בדרך כלל ממוקמת על משקוף הדלת בצידו של הנהג או בספר הרכב.להמשך קריאה


ג


גוף הצמיג (Carcas)
המבנה התומך של הצמיג, תחת הסוליה. עשוי משכבות המעוגנות לעקב הצמיג מכל צד.


ד

דופן
צד הצמיג, בין פני הסוליה ועקב הצמיג. מיקום המידע אודות הצמיג כולל גודל, תאריך ייצור, הרכבה ועוד.
UTQG – Uniform Tire Quality Grading – דירוג אחיד לאיכות הצמיג 
מידע אודות צמיגים המספקת דרוגים לאחיזה וכח המשיכה של צמיגים, עמידות בטמפרטורה ושחיקה ובלאי של סוליות.


ה


הגדלת/שינוי מידה  Plus sizing 
שיפור מראה וביצועי רכב על-ידי הוספת גלגלים בעלי קוטר גדול יותר וצמיגים בעלי פרופיל נמוך יותר. שימוש בגב בעל קוטר רחב יותר תוך הנמכת פרופיל הצמיג שומר על הקוטר הכללי בערך באותו הגודל.

Offset – היסט
המרחק בין פני שטח הרכבת הגלגל לקו האמצע של הגלגל.

Positive offset – היסט חיובי 
כאשר פני שטח הרכבת הגלגל פונים לכיוון החלק הקדמי או צד הרחוב של הגלגל. במקרה בו הגלגל הינו בעל היסט חיובי, הצמיג והגלגל יוזזו פנימה לכיוון הרכב.

Zero offset – היסט אפס 
כאשר פני שטח הרכבת הגלגל מיושרים עם קו האמצע של הגלגל.

Negative offset – היסט שלילי
כאשר פני שטח הרכבת הגלגל פונים לכיוון החלק האחורי או צד הבלם של הגלגל. במקרה בו הגלגל הינו בעל היסט שלילי, הצמיג והגלגל יוזזו מחוץ לפיר הגלגל.

התקנה
פעולת התקנת צמיג על גלגל. צמיגים חדשים חייבים תמיד להיות מותקנים ומאוזנים באופן מקצועי בפנצ'רייה מורשת וצמיגאי שעבר הסמכה של משרד התחבורה.
המשותף לכל השותפים שלנו (המתקינים) שהם כולם עומדים בסטנדרטים הכי גבוהים בענף הצמיגים ובעלי תודעת שירות וניסיון רב שנים.

התנגדות גלגול
הכח הדרוש כדי להמשיך את התגלגלות הצמיגים במהירות אחידה. ככל שהתנגדות הגלגול נמוכה יותר, כך נדרשת פחות אנרגיה.על הקשר שבין צריכת דלק להתנגדות גלגול

הרכבת שסתום (וולף)
התקן המאפשר הכנסת או הוצאת אוויר מהצמיג. כולל את ליבת השסתום המונעת בריחת אוויר, את קנה השסתום (צינור) ואת כיסוי/מכסה השסתום המונע כניסת לכלוך ולחות.מחיר ההתקנה אצלנו כולל החלפת שסתום חדש.


ח


חגורה (Belt)
שכבת מיתרים עטופה בגומי הממוקמת בין סוליית הצמיג לשכבות הגוף. המיתרים בדרך כלל עשויים מפלדה, אולם גם מחומרים אחרים כולל פיברגלאס, ניילון, זהורית (משי מלאכותי) ופוליאסטר.להמשך הרחב הידע איך נוצרים צמיגים

חריצים
חתכים וחריצים קטנים בסוליית הצמיג המגדילים את אחיזת הצמיג במצבי רטיבות. פעולת החריצים נובעת מפתיחתם עם התגלגלות הצמיג על כביש, תוך שהם אוחזים את פני השטח של הכביש ומותירים יותר מגע גומי עליו. 


ט


טבעת איזון (Bead)
חישוק עגול של תיל פלדה וחיזוקי פלדה הממוקמים בחלקו הפנימי של הצמיג ושכבות הגוף, במקום בו הוא מתחבר לגלגל.
להמשך הרחב הידע איך נוצרים צמיגים


י


יחס גובה רוחב
היחס בין גובה הדופן לרוחבה. למשל – אם גובה הדופן הוא 45% מרוחב הסוליה, יחס הרוחב-גובה יהיה 45. אם גודל הצמיג הוא 225/45R17, יחס הרוחב-גובה יהיה 45.הכנס כאן את מידות הצמיג שלך

Load carrying capacity – יכולת נשיאת עומס (מעמסה)
כמות המשקל המקסימלית שצמיג יכול לשאת בתנאים אידאליים.


כ


כיוון פרונט
כוונון מערכת ההגה, רכיבי המתלים וגלגלי הרכב לפי מפרט היצרן. כאשר הגלגלים מיושרים, הם נמצאים במיקום אופטימלי יחסית לכביש וזה לזה. פגיעות והתנגשויות כגון נהיגה על מדרכה או חבטה ממהמורה עשויים לגרום לאי-יישור.

כתף
המקום בו דופן הצמיג פוגשת את הסוליה.


ל


לחץ אויר תקין
לחץ אוויר תקין בצמיגים חשוב מאוד. הוא משפיע על יציבות הרכב, על יכולת הביצוע שלו, על בטיחות הנסיעה, על מרחק הבלימה, על צריכת הדלק ועל בלאי הצמיג ותדירות החלפתו.
צמיג שלחץ האוויר בו נמוך או גבוה מדי מתבלה במהירות, נאחז פחות בכביש ועשוי להתפוצץ בפתאומיות ולהביא לידי התהפכות הרכב.
זאת ועוד, כל שינוי מהלחץ המתאים, ולו בגלגל אחד, עלול להביא לידי סטייה של הרכב ולאיבוד השליטה של הנהג. מומלץ לבדוק לחץ אוויר אחת לשבועיים.להמשך קריאה על חשיבות לחץ האויר בצמיג 
רק בITIRE.CO.IL על כל קנייה תקבל מד לחץ דיגיטלי מתנה שתוכל לעקוב ולשמור על לחץ אוויר תקין בצמיג


מ


 מבחן השקל (או כל מטבע קטן אחר שגודלו זהה)
בדיקה הבודקת את עומק הסוליה הנאות של הצמיג, באמצעות מטבע שקל (או כל מטבע אחר שגודלו זהה).צמיגים קרחים הם הסכנה הכי גדולה שיש לרכב.להמשך קריאת המאמר החשוב ביותר שיש לנהג

D.O.T. number – מספר משרד התחבורה האמריקאי
קוד בן 10 - 12 תווים המוטבע על דפנות כל הצמיגים הנמכרים. הקוד מסמל שהצמיג עומד בתקני משרד התחבורה וכולל מידע כגון גודל הצמיג, היצרן, מקום הייצור ותאריך הייצור (שבוע ושנה).

Load index – מדד העומס (המעמסה)
מספר מוקצה מ- 0 עד 279 המציין את כמות המשקל שצמיג יכול לשאת בבטחה.

מידת צמיג
אוסף של מספרים ואותיות המציינים בפניך את רוחב הצמיג, גובה הדופן (יחס רוחב-גובה) וקוטר הגלגל, בין שאר המידע המוצג. למשל, גודל צמיג 225/45R17 מציין שרוחב הצמיג הינו 225 מ"מ, הוא בעל יחס רוחב-גובה של 45% וקוטר גלגל של 17 אינץ' (כ- 43 ס"מ). ניתן למצוא את הגודל על דופן הצמיג.אתר את מידת הצמיג שלך

מיחזור צמיגים
החוק לסילוק ולמיחזור צמיגים, התשס"ז-2007, נועד להסדיר סילוק ומיחזור של צמיגים באופן שיבטיח הגנה על הסביבה ומניעת מפגעים, ובכלל זה שריפה בלתי מבוקרת, וצמצום ההטמנה של צמיגים באתרי פסולת.
החל מיולי 2012 עומד יעד סילוק ומיחזור הצמיגים המשומשים על 85% לפחות בכל שנה. החל מיולי 2013 תיאסר לחלוטין הטמנת צמיגים שלמים, חתוכים או גרוסים באתר לסילוק פסולת או בכל מקום אחר.

מצב ציפה 
מצב בו לא ניתן לסלק מים הנמצאים על פני הכביש מתחת לצמיגים, דבר הגורם לרכב להפסיק להגיב לפעולות ההגה ולנסוע על גבי שכבת מים.עוד על אחיזה בכביש ואיך ניתן לדעת לפני שרוכשים צמיג את רמת האחיזה

מרחק בלימה
המרחק שהנהג עובר מהרגע שהוא מבחין בסכנה ועד שהרכב עוצר (לאחר שהוא החליט על פעולת בלימה). לאחר הלחיצה על הבלמים הצמיגים יקבעו למעשה באיזה מרחק יעצור הרכב, בצמיגי גודייר הם יעצרו לאחר 3 מטרים (מ-80 קמ"ש ל-0 ) ובצמיגים סיניים ונחותים 11 מטר אחרי.
צמיגי גודייר הם בעלי מרחק הבלימה הקצר ביותר שיש.

משקולות
משקולות מתכת קטנות המוצמדות לחלקו הפנימי או החיצוני של הגלגל על מנת לאזן את הצמיג ואת הרכבת הגלגל.


נ

נקודה שטוחה
Flat spot בלאי חריג באזור מבודד אחד של סוליית הצמיג.

נעץ, מסמר Studs
פינים מתכתיים או פלסטיים אותם ניתן להחדיר לתוך סוליית צמיג בעל יתדות כדי להגביר את האחיזה במצבי קרח ושלג קשים.


ס


סוליה
השכבה החיצונית של הצמיג, החלק הנמצא במגע עם הכביש.עוד על איך צמיגים נוצרים

M+S, M/S, M&S – סימון לצמיגים מיוחדים המיועדים לנסיעה בבוץ או בשלג
בוץ או שלג – סימן ייעוד המופיע על דפנותיהם של צמיגים לכל עונות השנה, המציין שהצמיג עומד בהגדרות התאחדות תעשייני הגומי עבור צמיגי בוץ ושלג.

סימטרי או אסימטרי
עיצוב צמיג שבו תבנית הסוליה (חריצי הסוליה) על צד אחד שונים מהתבנית על הצד השני.

סרגל /מחוון שחיקת צמיג
רצועות מובנות בתוך הצמיג השולחות התרעה לבעלים ברגע בו הצמיג מגיע לעומק סוליה של 2-3 חלקי מ"מ ויש להחליפו.


ע


עומק סוליה
מדידה מתחתית חריצי סוליית הצמיג ועד לפני השטח של הסוליה, נמדדת ב-32 חלקי האינץ'. צמיגים של מכוניות חדשות יהיו בעלי עומק של "10/32 או "11/32 (צמיגי משאיות וצמיגי חורף בדרך כלל עמוקים יותר). צמיגים נחשבים לשחוקים ובלויים בעומק של "2/32 (או במקרים מסויימים אף קודם).עוד על הסכנה שיש בצמיג קירח


צ


((Original equipment (OE) – ציוד מקורי
הצמיגים הכלולים ברכב חדש בעת רכישתו. צמיגי ציוד מקורי נבחרים במיוחד על-ידי יצרן הרכב כדי להפיק את המירב ממאפייני הביצועים של הרכב. חברת גודייר מובילה עם מיטב יצרני הרכבים בעולם בהרכבות ראשונות, בדגמים נבחרים החל ממזארטי, רולס רויס ועד טויוטה, אלפא רומאו, סקודה ועוד..היכנסו כאן בחרו את הרכב האהוב עליכם וקיראו על השת"פ בינו לבין צמיגי גודייר

צמיג בעל פרופיל נמוך (חתך)
צמיג בעל דופן קצרה (ויחס רוחב-גובה נמוך יותר). באופן כללי צמיגים בעלי ביצועים גבוהים, צמיגים בעלי פרופיל נמוך מציעים אחיזה והחזקה משופרות.

צמיג רדיאלי
צמיג רדיאלי העשוי מחגורות פלדה (ולא מחגורות אריג).להמשך קריאה איך צמיגים נוצרים

צמיגי חורף ושלג
צמיגים המיוצרים מתרכובת סוליה מיוחדת ותבנית סוליה כדי למטב ולייעל את האחיזה וכח המשיכה בתנאי מזג אוויר חורפיים. צמיגי חורף מסומנים באמצעות סימן של "הר/פתיתי שלג" המוצמד לדופן הצמיג.


ק


קדימה/אחורה 
Staggering/staggered fitment – צמיגים אחוריים גדולים/רחבים יותר מהקדמיים (דרוג צמיגים)
רכב בעל צמיגים גדולים (או רחבים) יותר המורכבים על הסרנים האחוריים וצמיגים קטנים יותר על הקדמיים. דרוג צמיגים נצפה לעיתים קרובות במכוניות ספורט.

קוד מהירות
קוד אלפאנומרי המציין את מהירות השיא בה צמיג מסויים יכול לנסוע בבטחה. למשל, צמיג בעל דירוג T בנוי עבור מכוניות משפחתיות ומכוניות מסחריות והוא בעל מהירות שיא של 118 מייל לשעה (כ- 189 קמ"ש). צמיג בעל דרוג Y מיועד עבור מכוניות ספורט אקזוטיות, כך שהוא בעל מהירות שיא גבוהה הרבה יותר – 186 מייל לשעה (כ- 298 קמ"ש).

קונטקט פאט
חלק הצמיג הבא במגע עם הכביש. ידוע גם כטביעת רגל או עקבה.


ר


Ply/plies – שכבה (רובד)/שכבות (רבדים)
שכבה(ות) אריג מצופה(ות) גומי המכילה(ות) מיתרים המרכיבים את המבנה הפנימי של הצמיג, השכבות עוברות מעקב צמיג לעקב צמיג, בין מעטה המגן הפנימי לבין סוליית הצמיג.
להמשך קריאה איך צמיגים נוצרים

run on Flat
פטנט שהמציאה חברת גודייר צמיגים הנבנים עם דפנות בעלות תמיכה עצמית המאפשרות לך לנהוג לאחר תקר בצמיג – במהירות מופחתת ולמרחק מוגבל.להמשך קריאה על הפטנט הייחוד הזה.לקריאה על תחוזת ה RUN ON FLAT

רוטציה
הזזת צמיגים מהחלק הקדמי לאחורי, מצד לצד, או בתבנית קבוצתית אחרת על מנת לקדם בלאי אחיד ותוחלת חיים ארוכה יותר.


ש


Negative camber – שיפוע שלילי
סגנון יישור (שיוור) שבו החלקים העליונים של הצמיגים מזוותים לכיוון מרכז הרכב. בדרך כלל נעשה בו שימוש במכוניות מרוץ לשיפור האחיזה וכח המשיכה בפניות.

Positive camber – שיפוע חיובי
סגנון יישור (שיוור) שבו החלקים העליונים של הצמיגים מזוותים החוצה ממרכז הצמיג. 


חסר מידע באות מסויימת? אתם רוצים לאתגר אותנו בשאלה,צרו קשר